loading...
دانلود فیلم,سریال,بازی,نرم افزار و اهنگ
alireza بازدید : 54 دوشنبه 22 اسفند 1390 نظرات (0)
همانطور که در اخبار سایت اعلام کرده بودیم بررسی و مقایسه 3 آهنگ اخیر سروش هیچکس (بجنگ مثه ، تریپ ما 2 و اون مثه داداشم بود) رو تقدیمتون میکنیم، سعی کردیم مفید و جامع باشه ، نقد و بررسی متفاوت و جذابی شده از دست ندید ، فایل صوتی هم با ترکیب جدید و جذاب برای دانلود قرار داده شد، پیشنهاد میکنم از دست ندید، انجمن نقد و بررسی رپـفـا (پارسا ، برسام ، محمد MK)



دانلود فایل صوتی

درودی دوباره به شما شنونده های عزیز سایت بزرگ رپفا
اول یه تشکر ویژه واسه بازخورد خوبی که تو برنامه قبلی به ما دادید و سپاس از اینکه انتقادات و پیشنهادات خوبی رو به ما رسوندین

تو این قسمت از برنامه قصد داریم سه آهنگ اخیر یکی از با سابقه ترین خواننده های هیپ هاپ خوب کشورمون یعنی سروش هیچکس رو بررسی و مقایسه کنیم و البته همونطور که میدونید با فاصله ی زمانی کمی نسبت به هم پخش شدند در ضمن سعی کردیم خیلی خیلی خلاصه باشه

قبل از اینکه به سراغ نقد اصلی بریم یه چندتا نکته هست که لازمه بگیم، معمولا تو هر رشته هنری و یا هر مارکتی یه سری گروه ها و یا انجمن هایی هستن که مرجع نقد و امتیاز دهی به هنرمندا هستن مثله منتقدای سینما یا داورای جشنواره ها ی موسیقی و یا چارت امتیاز دهی مجلات و نشریات معتبر . حتی تو موسیقی پاپ کشورمون هم این دسته از مجلات هستن اما نکته خیلی مهمی که باید بگیم اینهکه تو موسیقی هیپ هاپ که پخشش هم تقریبا 80% توی اینترنت انجام میشه رونده بر عکسی رو شاهدیم دوستان من منتقد و یا نقاد باید از سواد و علم کافی واسه نقد نویسی برخوردار باشه اخیرا گروه های متعددی تو این زمینه شروع به فعالیت کردن که نه تنها پیشرفتی رو تو این زمینه حاصل نمیکنن بلکه باعث جنجال آفرینی های بی مورد هم میشن، منتقد باید تو زمینه های مورد نظر اطلاعات کافی دانش و تخصص مورد نیاز رو داشته باشه به عنوان مثال از لحاظ شعر نویسی تکنیکای شعر نویسی البته نه هر تکنیک من دراوردی، آنالیز کردن مقاطع مختلف آهنگ و آشنایی با دستور زبان این موسیقی باید دانش کافی داشته باشه در ضمن انتشار نقد و بررسی ها باید از جایی باشه که اسم مرجع و یا محل رسمی پخش موزیک ها رو بهش اطلاق کنن و ما هم اگه اینچنین فاکتور هایی رو توی این کار نمیدیدیم قطعا دست به قلم نمیبردیم ، افراد کم سن و سالی که آشناییشون با این موسیقی به دو سال هم نمیرسه و هیچ تخصصی هم تو زمینه های مورد اشاره ندارن با ایرادات بی مورد از خواننده هایی که سالیان زیاد دارای تجارب و مهارتهای زیاده غیر قابل قیاس با اونا هستن چیزی جز تخریب در پی نداره مثاله اینه که یه هنرجوی موسیقی بخواد از استاده خودش ایرادات غیر معقول بگیره
خب به سراغ بررسی آهنگا میریم ، اسم آهنگی که سروش در ماه گذشته پخش کرد بجنگ مثه بود ، تقریبا حدود 10 ماه بعد از انتشار آخرین آلبوم خودش به اسم انجام وظیفه

آهنگ بجنگ مثه هم تا حد خیلی زیادی چه از لحاظ آهنگسازی و چه از نوع اجرا شبیه به آهنگای اون آلبومه گرچه باید گفت آهنگای اخیر سروش تقریبا همه تو یه سبک داره اجرا میشه ، با شروع آهنگ میشه ضعف تنظیم و تلفیق حجم صداها رو احساس کرد نکته ای که اخیرا صدمه ی زیادی به نوع اجراهای هیچکس داشته! معمولا تو کارای اجتماعی انتقادی نوع ریتم و آهنگسازی بهمراه تنظیم و نوع سازهای استفاده شده باعث میشه مفهوم و شعر آهنگ زیباتر به گوش شنونده برسه، موردی که ضعفش تو آهنگای اخیر سروش احساس میشه و این قدرت اجرای هیچکسه که به آهنگ ها شور و هیجان بیشتری داده

فضای ابتدایی این آهنگ خیلی ساده تنظیم شده و اجرای این ترک ، شبیه اون مثه داداشم بود آهسته و تاکید داره،  اجرای آهنگ بجنگ مثه تو هر سه ورس یکنواخت و با یه آهنگه اجراییه ، این ریتم خسته کننده و این فضای تصنعی باعث کاهش محبوبیت این موزیک بین مردم شد، اینجا باید بگم هیچکس بدلیل نفوذ و شهرتی که در بین مردم داره معمولا آهنگاش تو سطح همه جامعه بازتاب پیدا میکنه اما ضعفایی که دلیلش خشک بودن ریتمای استفاده شده در آهنگ و میکس نا مناسبه باعث میشه مثله آهنگایی همچون ما یه مشت سربازیم و یا یه روز خوب میاد تاثیر عمیقی رو مردم نداشته باشه ، هیچکس از با سابقه ترین رپ کن هاست و قطعا تجربه و تسلط اجرایی که داره در سطح زیادیه، باید گفت از لحاظ تکنیک اجرایی اشکالی تو این بخش نمیشه دید فقط آخر ورس اول خوب بیان نمیشه، بدلیل اجرای پشت سره هم ، مفهوم اصلی شعر از دست رفته مکثی که تو این بیت داده شده اشتباه بود و از نکات مثبت اجرا میشه به تاکید خاص روی بعضی از کلمات و بخشیدن حس استفهامی اشاره کرد

اما آهنگ اون مثه داداشم بود نسبتا فلوی بهتری رو شاهدیم، خیلی دلنشیتره چون آهنگ کار تو فضایی مثله آهنگه یه روز خوب میاد هست زیبا شده بین این 3 آهنگ اخیر بهترین و گیراترین آهنگه،
بدلیل نوع داستان خوبش اجراش همه یه ریتم داستانی گرفته و شنونده رو تا آخر پایه آهنگ نگه میداره و بدلیل نوع بیس آروم و تمپوی پایینتر نسبت به دو آهنگ دیگه داینامیک اجراییه بهتریو میبینیم ، صدا و استایل سروش بهتر از دو آهنگ دیگه شده و بر خلاف دو تای دیگه تو این کار مانورای زیادتری مشنویم هم تو آهنگ کار ،ورس دوم که از دقیقه 1 و 55 ریتم ویولون مانندی به سیر داستانی آهنگ اضافه میشه و هم تو اجرا که سرعت بیان کلمات رو کم و زیاد میکنه، در اجرای کل آهنگ کلماتی که با پ شروع میشن واقعا ادای خوبی ندارن و تو همشون پرش رو میبینیم آخر ورس یک هم چون مصرع آخر خوب با قلافیه قبلیش هماهنگ نیست به زیبایی آهنگ لطمه زده ،

و اما آهنگ تریپ ما 2 ، متاسفانه این هم ترک موفقی نبود و نتونست انتظار همه از سروش رو براورده کنه بازم مشکل تنظیم و استفاده از ملودی های ضعیف مزید بر این شده که بازخورد خوبی نداشته باشه البته ممکنه این نوعه کلاس آهنگساز تو اینجور آهنگها باشه اما حرفه ای بودن به این معنیه که خواننده سعی به جذب حداکثریه مخاطبا بکنه ، بیت خام موزیک با متن کار یا همون موضوع هماهنگی چندانی نداره خیلی حرفه ای تر میشد موزیک رو با کلام خواننده هماهنگ کرد با شروع آهنگ اجرای خواننده هم سریع انجام میشه، میکس صدای خواننده با ضرب و کیک های آهنگ درست انجام نشده به نوعی خواننده داره واسه خودش اجرا میکنه خوده آهنگ هم یه مسیره دیگه ای رو داره میره البته این به بد اجرا کردن خواننده نیست مشکل هماهنگیه این دو با همه،

نکته دیگه اینکه، تو ورس سوم اجرای مشترک هیچکس و ریویل ، ترکیب خوبی از آب در نمیاد تو یک ورس اجرا به صورت انگلیسی و بلافاصله اجرا بصورت فارسی زیبایی خاصی نداره ،در کل تریپ ما 2 موفقیت کمتری نسبت به نسخه قبلیش کسب کرد

در مجموع آهنگ اون مثه داداشم بود فلوی بهتری داشت و از همه بهتر بود ، آهنگ بجنگ مثه اجرای خوبی داشت انا تنظیمش با آهنگ خیلی رو زیبایی کار اثر گذاشته و آهنگ تریپ ما 2 هم با توجه به مواردی که اشاره شد در جای سوم قرار میگیره

 از نظر مفهمومی، این 3 آهنگ تو فضای موضوعیه جدایی از هم هستن، بین این 3 ،آهنگ بجنگ مثه نسبت به دو آهنگ دیگه مفهوم خیلی بهتری رو داره خواننده سعی کرده حس مبارزه کردنو تو قالبهای موضوعیه جداگونه ای مثه جنگیدن واسه وطن یا جنگیدن و مبارزه کردن مقابل سختیای زندگیو مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مهمتر از همه جنگیدن آدما با نفسه خودشون بیان کنه ،سروش سعی کرده این مفاهیم رو تا حد امکان تو قالبهای موضوعیه مورد نظر واضح و شیوا بنویسه و نوشته ی عامیانه ای رو به گوش مخاطب برسونه تنها ایراد شعر نوشتن ابیاتیست که واظح به نظر نمیاد برای مثال بیت آخر ورس اول و یا ورس دو بیت دئم که دلیل گفتن 29 روز مشخص نیست و یا بیت بعدی که بازم معنی واضحی نمیشه برداشت کرد

در ضمن اوتروی این آهنگ بسیار مفهوم زیبایی داره
اما آهنگ تریپ ما 2 مثله نسخه قبلیش تو قالب خیابونی و اجتماعی گفته شده از بیت دو به بعد این موضوع بیشتر نمایان میشه، خواننده سعی کرده تو شعر از کنایه های اجتماعی و اعتراضی صحبت کنه و خیلی خوب به طور نامحسوس از نا هنجاریهای اجتماع سخن گفته ،به طور کلی از هیچکس انتظار بیشتری تو سرودن این اشعار میره، صرفا نوشته ی ساده ای بود که بهتر از اینا میشد رو مفهموش کار کرد
اما آهنگ اون مثه داداشم بود که بر خلاف اجرای خوب و داستان جالبش اصلا موضوع خوبی در حد و اندازه های هیچکس نیست از نظر موضوعی کاملا ضعیفه و نسبت به دو آهنگ دیگه امتیاز کمی میگیره اما نکته قابل توجه اینه که مفهوم شعر نسبت به موضوعی که داره کاملا زیباست سیر داستانیه بسیار خوبی داره دلیلش هم شاید نوشتن بر اساس واقعیت اتفاق افتاده باشه، از نظر مفهمومی یکی از گیراترین آهنگایی هست که هیچکس اجرا کرده تنها یک نکته میمونه اون هم مصرع آخر ورس اول که به نظر خواننده خواسته قافیه رو فدای معنی شعر اما مفهوم بیت در حدی نبود که همچین تکنیکی استفاده بشه
در مقایسه کلی از نظر موضوعی و مفهومی آهنگ بجنگ مثه از دو آهنگ دیگه کاملا بهتره، تو آهنگ تریپ ما از کنایه های اعتراضی خوبی استفاده شده اما نوشته ی خیلی ساده ای داشت و در آخر آهنگ اون مثه داداشم بود که باید گفت فقط واسه 1 نفر اجرا شده اما از نظر مفهموم متناسب با موضوع خوب کار شده و حتی از دو آهنگ دیگه بهتره
و اما در آخر میریم به سراغ بررسی و مقایسه این سه آهنگ از نظر قافیه ها و نوع نوشتن تکست
در آهنگ بجنگ مثه به طور کلی تکنیک شعر نویسی که سروش استفاده کرده یه نوع جدیدیه و به ندرت دیدیم کسی این گونه شعر بنویسه به طور مثال قسمی از شعر کاملا هم آوا با قافیه های هم وزنه ولی قسمت دیگه بدون هماهنگی آوایی و قافیه های هم صداست نوشته ورس اول تا بیت چهارم تو همین سبکه ،نکته ی مهم نداشتن وزن شعری مناسبه ابیات بیش از حد کوتاه و بلند نوشته شده ،معمولا تو دستور زبان ما بر خلاف خیلی از زبونای دیگه نوشتن ابیات هم وزن و هم آوا حس خوبی رو به شنونده میده و باعث میشه ارتباط مفهومی که مخاطب با آهنگ میگیره بیشتر شه تکنیک جالب و مورد استفاده ی بعدی تمام کردن ابیات با کلماتیست که به دو صامت ختم میشه ،و اما تو ورس دوم هم آوایی ابیات رو کمتر میبینیم ورس سوم نسبت به بقیه بهتره هم آوایی ابیات با مصوت ا خوب انجام گرفته اما ناموزونی ابیات و نداشتن وزن مناسب مخصوصا آخر ورس رو زیبایی نوشته اثر گذاشته
و اما در آهنگ تریپ ما 2 هم آوایی و هم وزنی ابیات خوبه در مجموع دو بیت دو بیت از یک آوا واسه نوشتن شعر استفاده شده به طور مثال دو بیت از مصوت او استفاده شده بعدی از ای و به ترتیب تا آخر، ورس سوم هم همین موارد رو در بر داره شاید اگه این شعر با ریتم آروم تری اجرا میشد زیبایی شنیداریش بهتر میشد
در آخر، آهنگ اون مثه داداشم بود که از دو آهنگ دیگه تو این زمینه بهتره نقطه قوتش بر خلاف دو آهنگ دیگه ابیات هم وزن و قافیه های جذابتره، تو این شعر سیلاب و وزن ابیات بیشتر رعایت شده و تنها مشکلش صرف نظر از قافیه های هم وزن در بعضی از ابیاته که دلیلش مشخص نیست مثله بیت آخر ورس اول که از زیبایی نوشته کاسته
در مقایسه کلی  آهنگ اون مثه داداشم بود از نظر نوع شعر از دو آهنگ دیگه بهتره ابیات وزن بهتری داره و قافیه ها و آواها بیشتر با هم هماهنگن
آهنگ تریپ ما امتیاز کمتری میگیره، مشکلش فقط کمی ناموزونی ابیات و نداشتن وزن مناسب در نقاط مختلف شعر نسبت به همه و آهنگ بجنگ مثه رده ی آخر قرار میگیره مشکل اصلیش نداشتن وزن وسیلاب مناسب ابیاته مصرع ها تو یه بیت بعضی جاها خیلی کوتاه و بلند میشن به طور کلی نداشتن قافیه های قوی تو این دو آهنگ آخر تاثیر بدی داشته در ضمن این مسائل تو دو آهنگ بجنگ بشه و تریپ ما 2 رو زیبایی شنیداری کلام هم تاثیر گذاشته
و اما قسمت تکرار یا کروس این 3 آهنگ
که باید گفت یه مشکل جدی تو کارای سروش شده هم از نظر تنظیم و تلفیق صداها دارای ایراده هم از نظر نوع نوشته و اجرای ترکیبیش ، تو آهنگ اول خیلی فضلی شلوغی رو به وجود اورده محتوای خوبی داره و متناسب با موضوع و شعره اما اجرای نامناسبی داره ، زیر صدای استفاده شده و تلفیقش با صدای اصلی تو قسمت بجنگ مثه خوب انجام نشده، همگام و هماهنگ با بقیه آهنگ نیست به طور خلاصه از نظر شنیداری مناسب نیست اما قسمت اجرای سروش بهتره و کلمات شعر، هم ریتم مناسبی دارن همین موارد باعث کاستن زیبایی کروس شده
اما قسمت کروس آهنگ تریپ ما دو نکته اساسی داره اول اینکه قسمت فارسیش خیلی کوتاهه و محتوای چندانی نداره از نظر اجرایی هم خیلی عادی اجرا شده و مورد دوم اینکه قسمتی که توسط رویل به زبان انگلیسی خونده میشه و تو سه باری که کروس در حال اجراست تکرار میشه ریتم آهنگ به کل تغییر میکنه و این حالت رو برای شنونده ایجاد میکنه که آهنگ وارد ورس بعد شده اینم باز مشکل ارنجمان و تنظیم آهنگه که ضعیف انجام شده
اما اون مثه داداشم بود بهتر از دو آهنگ دیگه هست اجراش در حد مناسبیه  اما نقطه قوت خاصی هم نداره از نظر محتوایی هم کاملا همگام موضوعه و تقریبا آهنگ رو از ورس به اوج میرسونه تنها مشکلش تنظیم صداست میشد از نظر حجم و بلندی صدایه خواننده بهتر کار کرد
بررسی و مقایسه فنی سه آهنگ(کلمات انگلیسی به صورت فارسی تایپ شدن)
در آهنگ بجنگ مثه پرش فرکانس دقیقا در ابتدای اجرا وجود داره و  اتک یا حمله فرکانسی جالبی نداریم ، فضای کلی آهنگ دارای نویزه و کل آهنگ کیفیت پایینی داره ،ابتدای آهنگ ملودیه اینترو گنگه ، ولی آهنگساز خیلی جالب فضای پارت ها رو عوض میکنه و حجم فرکانسیه موزیک خوبه، کلا انتخاب جنس ساز و ضرب های استفاده شده در آهنگ به نظرم و کدرن و طریقه ی چیدمان پاساژ ها کمی کلیشه ای شده

در آهنگ اون مثه داداشم بود فوق العاده کیفیت موزیک پایینه ،ملودی با کلام خواننده همخوانی نداره و هارمونیک ضعیفه در کل آهنگسازی نبود یه بیت سازی ساده به حساب میاد و اصلا در حد و اندازه های مهدیار نیست اما فضای خلوت و تمپو
آرومش باعث میشه شنونده صدای خواننده رو بهتر بشنوه
پایه اصلی هر ریتم کیکه که اصلا ما تو آهنگ تریپ ما قوی نمیشنویم از لحاظ اکولایزر سعی شده به وسیله ی مید جیغ موزیک گرفته بشه که اینم باعث افت کیفیت موزیک شده ، قسمت اجرای ریویل روی ریتم نیست و تنظیم کل کار در حد یه ماکته در ضمن آهنگ داینامیک بدی داره
در مجموع هر 3 آهنگ ، درام و کیک هاش ضعیفه ، کیفیت صدابردای درست انجام نگرفته و هنگام صدابرداری از پرت گیر استفاده نشده حرف پ تو هر 3 آهنگ میزنه شایدم دلیل دیگه داره که دیگه تشخیص به عهده ما نیست

خب همونطور که میدونید سروش بعد از مدتها 3 کار رو تو مدت دو ماه به صحنه موسیقی هیپ هاپ عرضه کرد دو آهنگ بجنگ مثه و تریپ ما 2  نتونست انتظار مخاطبا و طرفدارا رو براورده کنه اما آهنگ اون مثه داداشم بود دوباره نظر همه رو تغییر داد ، متاسفانه آهنگ بجنگ مثه موفقیت چندانی کسب نکرد ، آهنگ تریپ ما 2 هم مثل نسخه ی اولش موفق نبود بر خلاف نسخه ی اولی خبری هم از سازهای ایرانی نبود قسمت اجرای ریویل هم بررسیش رو میزاریم واسه اهل فنش،ولی آهنگ اون مثه داداشم بود تا حد زیادی خوب عمل کرد دلیلش هم نکاتی بود که گفته شد شاید اگه کمی رو نکته ی مخاطب پذیری و زیبایی شنیداریه آهنگا بیشتر کار میشد موفقیتای بیشتری کسب میکرد تکنیک جدید هیچکس تو نوع شعر نویسی دو آهنگ اول تکنیک خیلی خوبی بود از نظر معنایی هم هر 3 آهنگ در سطح مطلوبی قرار دارن
آهنگ کشتارگاه هم که ویدئویی ازش پخش شد به نظر ترک قوی شده ریتم و شعر جالبی داره امیدواریم سروش بازم قدرت و مانور خودشو تو این آهنگ نشون بده، مورد آخر هم کم کاریه سروش تو تبدیل کردن کاراش به تصویره از آخرین کلیپ رسمیش زمان زیادی میگذره امیدواریم به زودی به این زمان زیاد پایان بده
با آرزوی پیشرفت واسه این خواننده ی خوب و خوش مرام کشورمون و همچنین پیشرفت هیپ هاپ پارسی

اینم پایان این قسمت از برناممون امیدوارم که مفید و مورد پسند شما شنوندگان هم قرار گرفته باشه منظر نظرات پیشنهادان و انتقادات شما دوستان عزیز هستیم و
با تشکر ویژه از سایت رپفا واسه کمک به تولید این برنامه

ممنون از اینکه با ما بودید از طرف همه بچه ها بدرود تا درودی دیگر

Produce , Writen & vocal By Alireza Parsa , Alireza Barsam & Mehdi Sairen

Design Cover & Edit text By Mammad MK
برچسب ها Naghdo Baresi Hichkas ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
username:free password:free
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 30
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 110
  • بازدید ماه : 295
  • بازدید سال : 1,189
  • بازدید کلی : 7,611